Specialized Turbo Levo G4 Comp Alloy Tartrós Teszt
Kipróbáltam a G4-es Levot!
BESZÁMOLÓ!!!
Üzletünkben a megjelenés napján már mindenki megcsodálhatta a G4 csúcsmodelljét az S-Works verziókat, majd hamarosan meg is érkeztek a további variációk.
Az alumínium modellek bemutatására egy bő hónapot még várni kellett.
Július közepén vettem használatba egy Levo G4 Alloy Comp bringát, S4-es méretben, amely a 181cm-es testmagasságomhoz ideális.
Mivel már a harmadik éve Speci Stumjumper Evo-t használok (szintén S4), nagyjából tudtam mire számíthatok geometria, rugóút és menettulajdonságok
mert ugye a Levo a Stumpjumper alapjain nyugszik.
A másik viszonyítási alap a Levo G3 Alloy volt, melyből szintén van üzletünkben tesztelhető példány S3 és S4 méretben és őt is vittem már tesztelni egy-egy hétvégére.
Mikor először elindultam a bringával, az első benyomásom az volt, hogy nehéz (25,7kg), ellenben irgalmatlan erős, igen, a G3-ashoz képest is érezhető ha egymás után van lehetősége az embernek kipróbálni!
Az új Speci-Brose 3.1-es motor 666 Watt teljesítményével, 101Nm-es nyomatékával úgy repíti a bicót és a pilótát, hogy tényleg nagyon óvatosnak lennie annak aki esetleg újdonsült e-bike felhasználó.
Viszont a rásegítési fokozatok az applikációban finomhangolhatók és nagyon könnyen személyre szabhatóak.
Az új szoftverben megjelent az AUTO fokozat, amely a ECO és TRAIL rásegítési lehetőség közt kap helyet, így már 4 fokozat áll rendelkezésünkre.
Az akkumulátor is teljesen megújult, 700-ról 840Wh-ra nőtt és immáron nem alul kicsúsztatható, hanem az alsócső oldalán kivehető és a fedél visszahelyezésével az akksi helyét tárólóként is tudjuk használni, amennyiben pl. bikeparkban felvonózunk.

Az első használat után, személyre szabtam a cockpitet, mert a gyári kormány szögei és magassága ill. markolat nekem nem igazán nem jött be, de ez teljesen egyénfüggő. A 60mm emelésű kormányt 40mm-esre, a stucnit egy kicsit hosszabbra, 40-ről 50mm-esre cseréltem.
Ezen ívül a saját, jól bevált markolatomat tettem rá, illetve egy Shimano XT, L-es Platform pedált.
Természetesen a kötelező állítgatások után összeállt a bicó és gyorsan meg is szoktam.

Budapesten, elsőnek városban és kerékpárúton majd a János, Hárs és Hármashatár hegyi körökkel indítottam.
Stumpjumperrel a szokásos "iskolakör" útvonal amely áll: otthon - Erzsébet kilátó - Kaán Károly kilátó - Makovecz kilátó - és onnan haza útvonalból - kb. 3 óra szokott lenni, ez kb. 35km és 550m szintemelkedés. A Levoval 1 óra 50 perc alatt letudtam...
Ez a kör nem tartalmaz semmi olyat ami kicsit is kihívást jelentene a G4-es Levonak. A terep vegyes, van benne aszfalt, döngölt földesút, turista út és egykét helyen enyhén gyökeres, rézsűs, köves emelkedők.
Az ereszkedésekhez pedig szintén változatos pályák állnak rendelkezésekre ezen az útvonalon. Van sziklás, meredek szűk single-trail, van pár kisebb ugrató és letörés, és vannak benne tempós mandíneres kanyarós részek.
Síkon ECO, emelkedőkön AUTO és TRAIL fokozatban bőven mindenre elég volt. Hazaérve épp hogy 70%-ra csökkent az akksi töltöttsége.
A lefeléken a bringa iszonyatosan stabil, nem csoda, hisz az 4,3 kg-os akksi, és a 3,2kg-os motor eléggé átrendezi a bicó és rider tömegközéppontját amelyek
A FOX 36 Rhythm villa szépen teszi dolgát, viszont azt tudnunk kell, hogy ez egy budget villa a Fox palettájáról, alap állítási lehetőségekkel mint levegő ráfújás, visszút csillapítás és egy fokozatmentes kompresszió, melynek a végállása a lockout. Bár a tag is csak Performace szintű Float X Genie a FOX-tól, azért egy más ligába sorolnám a mozgását illetően. Mikor debütált a GENIE széria a Stumpjumper 15-ben már lehetett sejteni, hogy valószínűleg a következő generációjú Levo-k is ezt fogják kapni.
A hatalmas negatív kamrának köszönhetően és a tény, hogy a Fox a teljes Genie széria szelepelését kifejezetten a Speci FSR kinematikájához igazította, még a legolcsóbb Performamce kivitellel is egy eléggé komoly mozgást kapunk.
Meginduláskor a spirálrugós tagokra jellemző finomságot érezhetünk, viszont a rugóútját végigjárva egy exponenciális felkeményedést produkál,
amely nagyon hálás, egy ugrásból való leérkezés vagy egy sziklakert okozta nagy amplitúdójú de gyors berugózásai során.
A Fox Float X Genie Performace-on is ugyanazok állíthatóak mint a villán, viszont a kompresszió csak kétállású, választhatunk egy nyitott puha és egy zárt, de nem teljes lock állás közt.
A rugózás tekintetében ezekkel a felfüggesztésekkel, a saját tapasztalatom szerint, a bringa hátulja szebben mozog mint az eleje.
Kanyarokat is nagyon szépen kezeli a szerkezet, érezni ez egy nagyon kiforrott geometria és konkrétan mulett kerékszetthez tervezett a gép minden szöge. Természetesen a Levo G4 nyakcsőszöge is variálható + - 1°-os szögben, a rugóstag befogatásánál is találunk egy flip-chipet, amelyet megfordítva a monobokkon tudunk emelni 6mm-ert, illetve a láncvilla és támvilla forgáspontjánál is flip-chip áll rendelkezésünre mellyel 9mm-el tudjuk növelni vagy rövidíteni a láncvilla hosszát.
A tesztelés során mindent a gyári beállításon hagytam, nyakcső 0°-os csészével, rugóstag "low", láncvilla a "short" állásban.

Muszáj kiemelnem még két alkatrészt a tesztalanyról!
Az egyik a fék, azaz azt is mondhatnám, hogy a nagybetűs FÉK!!! Nakéremszépen, ha még van aki azt mondja, hogy a Sram nem tud jó féket gyártani, az tényleg próbáljon ki egy MAVEN-t!
Esetünkben egy Sram Maven BRZ (Bronze) fék gondoskodik a megállásról, ami a Maven szériában kb. középen helyezkedik el. Base, Bronze, Silver, Ultimate
A Sram korábbi fékjeitől eltérően egy igazán határozott fogáspontja van, nyoma sincs a nyúlós fékérzetnek mégis kiválóan adagolható, és nagyon jól személyre szabható.
Az ásványi fékolajnak köszönhetően +100 C°-kal magasabb forráspontja van a DOT-hoz képest, és a robosztus féknyeregből is sejthető, hogy ez egy igazán nagy hegyekre és nagy tempóra tervezett fék.
Ki merem jelenteni, hogy a Maven a legjobb gravity-s fék amit valaha használtam, a Silver és az Ultimate szint pedig még ennél is magasabb iskola!

A másik alkatrész pedig a megújult Butcher Grid Gravity T9-es gumikeverékkel. Elképesztően jól sikerült gumi! Biztos vagyok benne, hogy a fejlesztésnél közrejátszottak a downhill-re szánt Cannibal fejlesztésnénél szerzett tapasztalatok.
Amit elsőre észrevehetünk, az a oldalsó mintázat melyből Cannibal-hoz hasonlóan elhagyták a bemetszéseket, lamellákat.
Ennek köszönhetően az oldalsó "bütykök" kisebbet torzulnak kanyarodásnál, amely olyan kanyartartást és tapadást eredményez, melyet korábban tényleg csak a Cannibal-nál tapasztaltam.
A középső mintázat is változott, az előző generációhoz hasonlítva inkább előre nyilazott trapéz formát kapott a kockák helyett, melyek egy tágabb és egy szűkebb elrendezésben helyezkednek el, egymástól egyelő távolságra.
A mintázat karaktere miatt mondhatnánk, hogy ez egy dedikáltan első kerékre szánt külsőgumi, de szó sincs erről. Hátsó keréken is sokkal jobb mint a régi Butcher, nagyot harap, baromira jól tart oldalirányban, és fékezésnél is rendesen ellentart a talajnak.
Csak ajánlani tudom, sőt annyira bejött, hogy biztos hogy a saját Stumpjumeremre is hátra ilyet teszek!

Viszont egy negatívumot is meg kell említenem. A 155mm hosszú hajtókart elnézve, őszintén nem érem, hogy mire gondoltak a tervezők.
Csak tippelni tudok, hogy talán a -ebike mivolta miatt- megnövekedett Q-faktor miatt, ha egy hosszabb hajtókart használtak volna (mint pl. a Levo SL-en) akkor többen leakadhatnak vele???
Nyilván nem csak tapasztalt bringások a célközönség akik számára rutin a lábváltás kanyarodás elött, helyes testtartás és láb pozíció egy ereszkedésnél.
Szóval szerintem a 155mm hosszú hajtókar még elmegy S1 és S2-es méreten, de S4-5-6 méretben már tényleg abszurd.
Na jó, annyira nem gáz tekerni, de egy 172,5-es hajtókarhoz szokott bringásnak biztosan fura lesz.


A magyar dombok után úgy éreztem, ezt a bringát azért komolyabb hegyeken is ki kell próbálni!
Mivel az idei nyaralást Ausztriába terveztem ezért adta magát, hogy az új Levo is jön velem egy hétre a hegyekbe.
A helyszín Kaprun / Zell am See, a terveim közt szerepelt, hogy Saalbach-ba és Leogang-ba is elviszem bikeparkozni de sajnos ez időjárás és időhiány miatt nem jött össze a Levoval.
Trailforks app-on kinéztem egy kb. 30 km-es túrát, amit megfordítottam, azaz egy a fekete pályán az un. "Bachler Trail"-en másztam fel, és a kék "Maiskögel Trail"-en ereszkedtem vissza Kaprun völgyébe.
A szállásról elindulva 10km aszfalt után indult a buli. Egy igazán meredek ösvény ami, néhol szó szerint egy patakmeder, néhol gyökerekkel átszőtt loam-os kavicsos, kőporos terep hajtűkanyarokkal, néhol sziklás "triálpálya"... az átlag meredeksége 15% körüli.
Voltak szakaszok ahol letolt dropperrel, a kormányon hasalva kellett tekernem, hogy de dobjak hátast, illetve a meredek, szűk sziklás és/vagy gyökeres hajtűkanyarok igényeltek igazán komoly kerékpár kezelési tapasztalatot.
Viszont a gép nagyon erős, ha megszokja az ember a kezelőszerveket és már reflex-szerűen használja őket akkor még egy ilyen igazán kegyetlen mászóka is élvezhető kihívás lehet a G4-es levoval.
Szóval a következő 10-12km-en több mint 1000m szintet emelkedett, a fent leírtak szerint. Aki valaha kijelentette, hogy ebike-ozásnak nincs sport értéke annak üzenem, hogy az átlag pulzusom 145bpm, a maximum pedig 194 (!!!) is volt,
A rásegítést szinte végig AUTO módban használtam, néhány helyet, hajtűkanyart "triálozós" szakaszt leszámítva amit csak TURBO módban tudtam megoldani, de persze volt egy-két rövid "lehetetlen" mászás amit csak WALK assist-al tolva tudtam abszolválni.
Mikor felértem a pálya tetejére, az akkumulátor 46%-on állt.

Azt gondolom a 90+ kilómmal, teljes menetfelszerelésben, legalább 5 kilós táskával a hátamon, páncélban, fullfece-ben ez egy vállalható teljesítmény, annak tükrében meg pláne, hogy igazán kemény terep volt. A szintrajz a képek között ;)
Lightosabb körülmények közt, szerintem 2000m szint és 100km is kihozható ebből bringából, és persze ha az igény azt kívánja ezt még a Range Extenderrel meg is tudjuk növelni!

Menettulajdonságok tekintetében a G4 Levo egy rendkívül kezes és sokoldalú e-monti. Ezzel géppel bárki kitolhatja a határait.
Megfelelő rutinnal komoly downhill pályák is abszolválhatóak, ha megszokod a bringa tömegét az ugratókon is nagyon jókat lehet vele szállni. Az akksit kivéve bátran mehetünk vele bikeparkozni felvonózni.
Ha inkább erdei, hegyi túrázás a cél, az eredeti cockpittel, a 60-as emelésű kormánnyal egy elképesztően komfortos, akár egész nap trekkingelhetünk árkon-bokron át.
Számomra nagyon szórakoztató a G4-es Levo használata, mert így tényleg a bringázás azon részére tartalékolhatom az energiámat amelyet leginkább kedvelek, ami pedig a lejtőzés!
Ha szeretnéd te is kipróbálni az új levo-t, üzletünkben van tesztelhető példány S3 és S4-es méretben!
A teszteléshez mindenképp időpont egyeztetés szükséges!
Mindenkinek jó bringázást, veretést és csapatást!
Gergő
